Projecten Smart Solar Charging en ROBUST krijgen Europees vervolg in SCALE

Hoe kun je de steeds hogere vraag naar elektriciteit aan? Eén van de manieren is opslag van energie. Elektrische auto’s kunnen dit met de bidirectionele laadtechniek, waarbij autobatterijen energie opslaan en terug leveren aan het net. Auto’s zijn dan in feite flexibele energiebronnen. ROBUST onderzoekt sinds vorig jaar de inzet en coördinatie van meerdere flexibele energiebronnen. Project Smart Solar Charging Regio Utrecht zette eerder al een netwerk van bidirectionele laadpalen neer in Utrecht. Deze projecten, beiden geleid door het Utrecht Sustainability Institute (USI), hebben nu op Europees niveau follow-up gekregen in samenwerkingsproject SCALE onder leiding van ROBUST partner ElaadNL. In Utrecht wordt een virtuele energiecentrale gebouwd met 500 bidirectionele auto’s en laadpalen. Eindhoven richt zich op de inzet van elektrische vrachtwagens in een systeem voor energieopslag. In Rotterdam en Utrecht wordt slim laden onderzocht, waarbij het laadmoment wordt uitgesteld naar een rustiger moment. Zo kan de veelbelovende bidirectionele laadtechniek nog sneller worden doorontwikkeld en geïmplementeerd.

Eerste bidirectionele productie-auto Hyundai IONIQ5

De Europese Unie streeft naar slimme mobiliteit en zet in op 30 miljoen elektrische voertuigen op de weg in 2030. De EU Greendeal steunt innovaties die het elektriciteitsnet daarvoor klaar kunnen maken. In dit kader wordt het SCALE-project gefinancierd door het nieuwe Horizon Europe-programma van de EU en zal in totaal zo’n 10€ miljoen ontvangen aan cofinanciering. SCALE staat voor Smart Charging ALignment for Europe en ging juni 2022 officieel van start.

In SCALE werken partijen uit acht landen drie jaar samen om het potentieel van elektrische voertuigen en hernieuwbare energie in te zetten voor het verruimen van het huidige elektriciteitsnet. Het consortium ontwikkelt een systeemblauwdruk voor Europese regio’s en steden. In Nederland werken autofabrikanten samen met universiteiten, kennispartners, e-Mobility Service Providers, laadpaalfabrikanten, netbeheerders, consumentenverenigingen en overheden onder leiding van het Nederlandse kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. Deze partijen vertegenwoordigen de hele keten en bundelen hun krachten om het slim opladen en terug laden van elektrische voertuigen te verkennen en te testen. Zo draagt het project bij aan de ontwikkeling van een ​​nieuw duurzaam energie-ecosysteem dat optimaal gebruikmaakt van de flexibiliteit die elektrische voertuigen bieden. Zie hier ook het originele persbericht op de website van ElaadNL om meer te weten te komen over de verschillende activiteiten binnen het SCALE-project.

In Utrecht werd de basis gelegd

De bidirectionele laadtechniek waardoor elektrische auto’s ingezet kunnen worden als flexibele energiebronnen, vindt zijn herkomst in de achtertuin van Robin Berg van We Drive Solar. Vervolgens zijn in samenwerking met kennisinstellingen, bedrijven en overheden binnen project Smart Solar Charging Regio Utrecht 500 bidirectionele laadpalen en 150 elektrische deelauto’s gerealiseerd in het Utrechtse. Sinds vorig jaar werken deze partijen, aangevuld met anderen, samen in project ROBUST aan het realiseren van regionale, flexibele energiebronnen om het elektriciteitsnet te ontlasten. Voorbeelden van flexibele energiebronnen zijn opgeslagen energie in auto’s en stationaire batterijen en energie van zonnepanelen, gecombineerd met het slim aansturen van warmtepompen. Het bijzondere aan ROBUST is het transdisciplinaire karakter van het project. Naast de techniek, wordt ook onderzocht hoe deze nieuwe manier van energielevering door gebruikers wordt ervaren en hoe het past binnen de huidige wet- en regelgeving. Zo wordt ROBUST direct klaargestoomd voor implementatie. De projecten Smart Solar Charging Regio Utrecht en ROBUST worden beiden geleid door het Utrecht Sustainability Institute. Met de komst van het SCALE-project zal nu op meerdere plekken tegelijkertijd de potentie worden onderzocht van de veelbelovende bidirectionele laadtechniek, waarmee de innovatie nog sneller kan worden doorontwikkeld en geïmplementeerd.

Partners in SCALE

Het consortium van SCALE bestaat uit toonaangevende Europese e-mobiliteitspartijen en wordt geleid door ElaadNL, het Nederlandse kennis- en innovatiecentrum voor het slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen. In SCALE is de hele keten voor slim opladen en terug laden vertegenwoordigt: autofabrikanten en oplaadfabrikanten (Hyundai, Renault, SONO, Polestar, VDL, ABB), regionale en landelijke netbeheerders (LVN, Enedis), Flexibility Service Providers (Enervalis), Europees Crowd Balancing Plattform (Equigy), Charge Point Operators en e-Mobility Service Providers (We Drive Solar, GoodMoovs, Current, EMS), overheden (Gemeente Utrecht), onderzoeks- en kennispartners (ElaadNL, Bayern Innovativ, RISE, Trialog, CERTH, Universiteit Utrecht, Chalmers, FIER, Rupprecht Consult), Europese netwerken (POLIS, UEMI, AVERE), evenals consumentenverenigingen (Elbil).