Ook Amsterdam heeft oren naar elektrische deelauto’s als energiebuffer

Projectpartner Robin Berg van We Drive Solar werd geïnterviewd voor dit artikel door Ton Voermans voor Het Parool. Aanleiding was de lancering van de eerste bi-directionele deelvloot in de wereld op 26 november 2024 in Parijs.

Moderne elektrische auto’s krijgen techniek waarbij ook stroom teruggeleverd kan worden aan het huis of het net. In Utrecht komen er honderden te staan. Is dit hét antwoord op de problemen door ons overvolle stroomnet?

Moderne elektrische auto’s krijgen techniek waarbij ook stroom teruggeleverd kan worden aan het huis of het net. In Utrecht komen er honderden te staan. Is dit hét antwoord op de problemen door ons overvolle stroomnet?

Deelautobedrijf Mywheels gaat de komende anderhalf jaar vijfhonderd Renault 5’jes in Utrecht stationeren die dienst doen als enorme ‘rijdende buurtbatterij’. Het is voor het eerst in Europa dat de techniek op zo’n grote schaal wordt toegepast. Ook Amsterdam, Eindhoven en Den Haag hebben belangstelling voor de slimme deelauto‘s.

Door die auto’s te laden als er veel groene stroom is van zon of wind en voor een deel weer terug te leveren aan het stroomnet als de vraag naar stroom, en dus ook de prijs, hoog is, kan er bovendien geld verdiend worden. Volgens Robin Berg van We Drive Solar, het Utrechtse bedrijf dat al jaren aan het project werkt, kan dat wel 100 euro per maand per auto zijn.

Oplossing voor problemen op net?

De vijfhonderd auto’s kunnen de congestie op het Utrechtse stroomnet voor een tiende deel oplossen, denkt Berg. Is een klein elektrisch retro autootje dan hét antwoord op de capaciteitsproblemen op het net? Zet nog eens 4500 van die auto’s in Utrecht neer en het elektriciteitsprobleem is bij wijze van spreken opgelost? Berg: “Ja, zo werkt het ongeveer wel.”

“We hebben afgelopen jaren in het klein in Utrecht aangetoond dat het werkt, maar nog niet in het groot. Als wij tweehonderd auto’s hebben staan, gaan we goed kijken: wat levert het nou op? Dan gaan we doorgroeien naar die vijfhonderd.”

“Mywheels wil dat we hun hele vloot van drieduizend auto’s met deze techniek uitrusten. We moeten nog wel laten zien dat het inderdaad werkt zoals we het allemaal hebben bedacht.”

Ook de gemeente en netbeheerder Stedin nemen deel aan het project. Stedin geeft korting op de aansluiting voor de laadpalen als de auto’s niet laden, maar ontladen op piekmomenten.

Lange rit maken

Behalve de Renault 5 gaat Mywheels ook de nieuwe elektrische Renault 4 – ook al zo’n retro auto – in Utrecht stationeren als deelauto en energiebuffer. Mywheels verzekert dat er altijd genoeg stroom in de batterij zit voor de rit die de gebruiker wil maken. Gemiddeld is een rit met een deelauto 75 kilometer, als een klant bij het boeken van een auto aangeeft een verre rit te willen maken, dan regelt de software van We Drive Solar dat de accu helemaal vol is.

De elektrische Renault 5 kan op papier 400 kilometer ver komen op een batterijlading. Een fiks deel van de batterij blijft dus onbenut en daar wordt met vehicle to grid – van auto naar netwerk – zoals de techniek heet, gebruik van gemaakt.

“De technologie is veelbelovend,” zegt directeur Laurens van de Vijver van Mywheels. “De mobiliteitstransitie en de energietransitie raken elkaar hier. Dat zien gemeentebesturen ook. De technologie staat nog in de kinderschoenen, dus we voeren het stap voor stap in. Het is in onze ogen de toekomst.”

Niet alleen voor het deelautobedrijf is het nieuw, ook voor Renault. Hoe houdt de batterij zich onder veelvuldig laden en ontladen? “We gaan nu heel veel data verzamelen over wat de techniek doet met de batterij,” zegt Robin Berg van We Drive Solar, die dinsdagavond in Parijs de contracten met Renault heeft ondertekend.

“Renault wil natuurlijk ook geen claims van klanten die zeggen: ik heb de auto honderd keer ontladen en nu kan ik geen auto meer rijden. Volgend jaar komt Renault met LFP-batterijen in de auto’s, die kunnen veel meer laadcycli aan en dan zal de garantie op de batterij worden uitgebreid.”

Auto als opslag voor zonnestroom thuis

Vehicle to grid (V2G) kan ook vehicle to home worden. Als er thuis een privélaadpaal is dan kan de elektrische auto dienen als opslag voor zonnestroom. In de autobatterij van 52 kWh kan wel voor vier dagen thuisgebruik stroom worden opgeslagen.

De nieuwe Renault 5 kost 33.000 euro. Volgend jaar komt er ook een iets minder krachtig elektrisch 5’je voor 25.000 euro. Die auto wordt daarmee ook qua prijs een interessant alternatief voor de thuisbatterij. Die heeft veel minder capaciteit en kost al snel 10.000 euro.

Het laden en ontladen moet wel via een laadpaal die de techniek ondersteunt. In Utrecht zijn afgelopen jaren al vierhonderd laadpalen geplaatst die V2G ondersteunen, maar helaas moeten die allemaal worden vervangen.

Berg: “We liepen wat voor. De Europese standaard voor bi-directioneel laden die twee jaar geleden is vastgesteld wijkt behoorlijk af van de oorspronkelijke technische ideeën, waardoor we het niet met een software-upgrade afkunnen.”

“Soms ben je te vroeg. Maar wij zijn wel weer het enige bedrijf in de markt met laadpalen die deze auto’s kunnen laden en ontladen, dus zo lopen we toch weer voorop.”

We Drive Solar heeft inmiddels ook al V2G-laadpleinen gebouwd bij ASR en Triodos Bank. “Dit werkt natuurlijk ook bij bedrijven die hun aansluiting niet kunnen uitbreiden vanwege de netcongestie. Als die een paar honderd van die auto’s op de parkeerplaats hebben, is er voldoende stroom.”

“Er is al vrij veel belangstelling van bedrijven. Renault gaat ook de Megane en Scenic, luxere en grotere auto’s bedoeld voor zakelijk gebruik en als gezinsauto, geschikt maken voor bi-directioneel laden.”