Lancering eerste bidirectionele productieauto gaat de wereld over
Maar liefst dertien verschillende landen op drie continenten schreven over de lancering van de eerste bidirectionele productieauto, de Hyundai IONIQ 5, door Hyundai en mobiliteitsaanbieder We Drive Solar op 21 april 2022. Deze IONIQ 5 kan laden én ontladen zodat hij duurzame energie kan opslaan en later kan terug leveren door de unieke Vehicle-to-Grid technologie (V2G). Door deze opslag is duurzame energie altijd beschikbaar. Het is een belangrijke stap in het vervullen van de Utrechtse ambitie om de eerste bidirectionele stad en regio ter wereld te worden. We zijn enorm trots op deze mijlpaal van projectpartner We Drive Solar, mede mogelijk gemaakt door de samenwerking van Utrechtse ondernemers, kennisinstellingen, netbeheerders en de Gemeente Utrecht in de projecten Smart Solar Charging Regio Utrecht, FLEET en ROBUST.
Lancering in toekomstig duurzame stadswijk
Het startschot van het nieuwe energiesysteem van de toekomst werd gegeven in het monumentale CAB-gebouw, in de nieuw te bouwen stadswijk Cartesius in Utrecht van de ontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development. In dit nieuwe woongebied komt veel aandacht voor duurzaamheid, innovatieve energieoplossingen en duurzame (deel)mobiliteit. Cartesius is de eerste gezonde en duurzame stadswijk in Nederland waar dit energiesysteem grootschalig toegepast gaat worden.
De aftrap gebeurde in aanwezigheid van president en CEO van Hyundai Motor Europe Michael Cole, directeur en oprichter van We Drive Solar Robin Berg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma, CEO van Ballast Nedam Development Onno Dwars en CEO van MRP Bart Meijer. De aanwezige 25 IONIQ 5 auto’s verzorgden vanuit hun batterijen de energievoorziening tijdens de ceremonie.
De ingebruikname van de eerste bidirectionele productieauto in Utrecht heeft wereldwijd veel belangstelling gekregen. Onderaan zijn de artikelen uit de verschillende landen te vinden die tot nu toe zijn gepubliceerd. Bekijk hier het volledige nieuwbericht op de website van We Drive Solar.
We krijgen vandaag een kijkje in de toekomst, op wat straks hopelijk normaal is. Elektrische auto’s die opladen als er veel elektriciteit beschikbaar is, en elektriciteit teruggeven aan het stroomnet als er tekort is. Dat is mooi voor de elektrische rijder én nog mooier voor de energietransitie. We geven ons stroomnet zo letterlijk en figuurlijk meer power, en dat is een goeie zaak.
Met de unieke Vehicle-to-Grid-technologie kan We Drive Solar nu 25 en eind dit jaar met 150 exemplaren van de IONIQ 5 grootschalig auto’s inzetten als opslag van duurzame energie. Daarmee maken we samen met Hyundai van Utrecht de eerste stad en regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem.
We zijn trots dit project te kunnen lanceren met We Drive Solar. Bij Hyundai zijn we van mening dat bidirectioneel laden, in combinatie met V2G-technologie, batterij-elektrische voertuigen kan veranderen in flexibele energiebronnen. De IONIQ 5 en de V2G-technologie bieden niet alleen een alternatief voor klanten die af willen van traditionele verbrandingsmotoren, ze helpen ook de levensvatbaarheid van duurzame energieopwekking te vergroten.
De kracht van innovatie en samenwerking
De unieke laadtechnologie is in een achtertuin begonnen en binnen project Smart Solar Charging in vijf jaar doorontwikkeld tot het Utrechtse stadsbrede netwerk met 500 bidirectionele laadpalen en inmiddels 175 elektrische deelauto’s. Project Smart Solar Charging werd mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en is inmiddels afgerond. De projectpartners zetten de ontwikkeling voort in de projecten Smart Solar Charging, FLEET, en ROBUST . Deze projecten zijn prachtige voorbeelden van hoe overheid, bedrijven en kennisinstellingen elkaar kunnen versterken door samen te werken.
In project FLEET wordt gekeken naar een deelaspect van elektrisch rijden, namelijk hoe flexibele nettarieven kunnen helpen om het elektriciteitsnet te ontlasten op piekmomenten. FLEET wordt mede mogelijk gemaakt door Topsector Energiesubsidie. In het project ROBUST wordt het stadsbrede netwerk vertaald naar stadsregio’s, mede gefinancierd door de MOOI-regeling van TKI Urban Energy. Het unieke aan ROBUST is dat het project maximaal interdisciplinair is opgezet. Naast de techniek zelf, wordt evenveel aandacht geschonken aan niet-technische aspecten zoals eindgebruikers en hun gedrag en wensen, maar ook hoe deze techniek past binnen beleid en regelgeving. Hierdoor wordt de techniek klaargestoomd voor implementatie. De techniek wordt verder opgeschaald in het binnenkort te starten Europese project SCALE om uiteindelijk de hele wereld altijd van duurzame energie te kunnen voorzien.
Bidirectioneel ecosysteem
De samenwerking heeft als doel van Utrecht de eerste regio ter wereld te maken met een bidirectioneel ecosysteem; een mijlpaal in het 900-jarig bestaan van de stad. Een bidirectioneel ecosysteem maakt het mogelijk om in de toekomst duizenden autobatterijen in te zetten als buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Alleen door de toepassing van grootschalige opslag is het mogelijk om volledig afscheid te nemen van fossiele energiebronnen.
Drie jaar geleden werd de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels staan er ruim duizend van dergelijke laadpunten in de stad en regio die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. Utrecht is daarmee de eerste stad en regio met een grootschalig bidirectioneel ecosysteem bestaande uit honderden V2G-laadpunten en de grootste bidirectionele laadpleinen ter wereld.
Hyundai zet 25 exemplaren van zijn elektrische IONIQ 5 met V2G-technologie in als bidirectionele productieauto. Dat aantal zal later dit jaar verder worden uitgebreid. De batterijen in de elektrische Hyundai’s worden grootschalig ingezet als opslag van duurzame energie. Uiteindelijk moeten honderden elektrische deelauto’s zorgen voor schone lucht, minder auto’s op straat en de buffer vormen voor grootschalige toepassing van zon- en windenergie in de regio.
Lijst van verschenen artikelen per continent (per 11 mei 2022)
Europa
België:
Duitsland:
https://energyload.eu/elektromobilitaet/ladestationen-infrastruktur/utrecht-hyundai/
Frankrijk:
https://insideevs.fr/news/582764/v2l-hyundai-ioniq5-charge-bidirectionnelle/
https://www.autoplus.fr/hyundai/hyundai-technologie-v2g-deployee-ville-dutrecht-575889.html
Hongarije:
https://villanyautosok.hu/2022/04/27/hyundai-villanyautokbol-kap-energiat-a-halozat-hollandiaban/
Italië:
Noorwegen:
https://www.elbil24.no/lading/disse-elbilene-skal-bidra-til-a-fjerne-stromtoppene/75901711
Spanje:
https://www.autocasion.com/actualidad/noticias/ciudad-futurista-ioniq-5-hyundai-carga-v2g
https://elperiodicodelaenergia.com/hyundai-we-drive-solar-almacenamiento/
https://movilidadelectrica.com/hyundai-prepara-primer-ecosistema-energetico-bidireccional-mundo/
Noord- & Zuid-Amerika
Argentinië/Colombia/Mexico:
VS:
VS (Mexicaans in Miami):
Azië
Indonesië:
https://www.gridoto.com/read/223260709/hyundai-ioniq-5-siap-nyalakan-listrik-rumah-di-belanda-mantap
Maleisië: